Faktori, kas ietekmē skaņu izrunas traucējumus

Lai veidotos fizioloģiski pareiza skaņu izruna, bērnam ir nepieciešami šādi faktori: normāla anatomiska dzirde, aktīva centrālās nervu sistēmas darbība, attīstīta fonemātiskā analīze, pieredze runas lietošanā, atkārtošanas spēja, precīza sajūta par artikulācijas vietu, anatomiski pareizas runas veidošanā iesaistītās struktūras, artikulācijā iesaistīto muskuļu inervācija, skaņu artikulācijā iesaistīto orgānu kustīgums un precizitāte, bērna vecums.

Jūsu bērnam ir lielāks risks iegūt skaņu izrunas traucējumus, ja:

  1. Ilgstoša mānekļa lietošana vai pirksta sūkāšana.

Bērnam mānekļa lietošana vai pirksta sūkāšana būtu jāpārtrauc no 2-3 gadu vecumam. Mānekļa lietošana pēc 3 gadu vecuma var ietekmēt bērna sakodienu, kas, savukārt, ietekmē pareizu skaņu izrunu.

  1. Vecumam neatbilstoša ēdiena konsistence.

Vecumam atbilstošie barības veidi: 0-4 mēnešu vecumā mātes piens vai piena maisījumi pudelītēs. 4-6 mēnešu vecumā putrveida barība no karotītes. 6-8 mēnešu vecumā putrveida ēdiena dzeršana no krūzītes. 8-12 mēnešu vecumā bieza, sastampāta barība. 1-1,5 gadu vecumā mīksta barība. 1,5 – 2 gadu vecumā gaļa, svaigi dārzeņi un augļi. Virs 2 gadu vecuma bērns ir spējīgs sakošļāt jebkura veida barību.

  1. Ausu, deguna un kakla problēmas.

Ilgstošas hroniskas iesnas, palielinātas aizdegunes mandeles, ilgstošas kakla sāpes u.c.

  1. Dzirdes traucējumi.

Svarīgi vērot bērna reakciju uz skaņām jau no dzimšanas brīža. Tikko piedzimis bērns reaģē uz skaļiem trokšņiem, saraucot pieri, samirkšķinot acis, sākot raudāt. Pirmajā dzīves gadā bērns ir jāradina reaģēt uz pieaugušā balsi, jāvērš uzmanība uz runātāju. 4 mēnešu vecumā bērns jāmāca lokalizēt skaņu no visiem virzieniem, to var darīt, izmantojot jebkuru skanošu rotaļlietu.

  1. Kādam no ģimenes locekļiem ir bijuši skaņu izrunas traucējumi.
  2. Vāji attīstīti muskuļi.

Galvenokārt, nepiemērotas barības lietošanas rezultātā.

  1. Nepietiekama runas lietošanas pieredze.

Bērna runas attīstība notiek jau no dzimšanas. Bērns klausās, vēro un atdarina pieaugušo. Tāpēc ir ļoti svarīgi ar bērnu runāt, dziedāt, lasīt pasakas, veidot dialogu. Mazāk izmantot mūsdienu tehnoloģijas(viedtālruņi, planšetdatori). Tās var izmantot, bet ar mēru.

  1. Dzemdību traumas.

Izmantotā literatūra:

  • Blūmentāle, I.Kalēja, I.Klatenberga, S.Kušķe, A.Vabale “Rokasgrāmata runas, valodas un dzirdes attīstībā un traucējjumu izzināšana 1.daļa”.
  • American Speech-Language-Hearing Association mājas lapa – http://www.asha.org
Advertisements